igy kel a keresztnek uttyán járni.

Type: TODO

Ez a szólam megfelel Mikes egyik lefordított olvasmánya, a Keresztnek királyi uttya c. munka bevezetőjében és másutt ismétlődő alapgondolatnak: A kalvária hegyén utozó Szarándoknak. ki a keresztnek uttyán akar járni (2 recto) stb. Hasonló szólamok ismétlődnek a 116, 117, 119, 121. levelében, valamint 1760-i és 1761-i misszilisében. Vö. az említett fordítás jelzett helyeivel: Hetedik rész hogy az Isten kinek kinek erejéhez képest adgya akeresztet (4 verso és 113 recto) stb. — A keresztviselés Rákóczi Vallomásaiban gyakori motívum: 110, 187, 320, 403, 430. stb. A Testament politique-ban is: „La croix que Dieu envoye pour éprouver…” (300). Rákóczinak a kamalduliakhoz írt (1726. júl. 23-i) levelében (Zolnai 1927, 272—73). Protestáns íróknál is: Bethlen Miklósnál (II, 230); Ács Mihály imádságos könyvében: Arany lánc (Lőcse 1696); Harmadik rész: „az világi Keresztünket könnyebbítő imádságok” (RMK I. 1490); Bod Péternél (Hilarius 360. sz.); Pekryné Petrőczi Kata Szidónia verseiben (ItK 1915, 317, 319, 447, 449, 457) és fordításában (A kereszt nehéz terhe alatt el bágyatt sziveket élesztő jó illatu XII liliom. Megj. 1705. RMK I, 1747); Vargyasi Dániel István életírásában (Erdély öröksége VII. 196); Bethlen Kata Önéletírásában (4, 51, 201, 220. stb.). — Vö. Tóth Szájrul szájra 360: „Kinek megvan a maga keresztje. Máté 10, 38: És aki fel nem veszi az ő keresztjét, és úgy nem követ engemet hátul, nem méltó énhozzám.” — A keresztviselésről másutt is szól az újszövetség (Marc 10, 21). A kereszt szimbóluma mögött a római igazságszolgáltatás gyakorlata, a keresztrefeszítés és a keresztre feszített Krisztus bibliai története áll. A kép megvan a zsidó irodalomban is. Vö. Zsoldos 41.


XML data

<note type="critical annotation" subtype="TODO"><text>Ez a szólam megfelel Mikes egyik lefordított olvasmánya, a Keresztnek királyi uttya c. munka bevezetőjében és másutt ismétlődő alapgondolatnak: A kalvária hegyén utozó Szarándoknak. ki a keresztnek uttyán akar járni (2 recto) stb. Hasonló szólamok ismétlődnek a 116, 117, 119, 121. levelében, valamint 1760-i és 1761-i misszilisében. Vö. az említett fordítás jelzett helyeivel: Hetedik rész hogy az Isten kinek kinek erejéhez képest adgya akeresztet (4 verso és 113 recto) stb. — A keresztviselés Rákóczi Vallomásaiban gyakori motívum: 110, 187, 320, 403, 430. stb. A Testament politique-ban is: „La croix que Dieu envoye pour éprouver…” (300). Rákóczinak a kamalduliakhoz írt (1726. júl. 23-i) levelében (Zolnai 1927, 272—73). Protestáns íróknál is: Bethlen Miklósnál (II, 230); Ács Mihály imádságos könyvében: Arany lánc (Lőcse 1696); Harmadik rész: „az világi Keresztünket könnyebbítő imádságok” (RMK I. 1490); Bod Péternél (Hilarius 360. sz.); Pekryné Petrőczi Kata Szidónia verseiben (ItK 1915, 317, 319, 447, 449, 457) és fordításában (A kereszt nehéz terhe alatt el bágyatt sziveket élesztő jó illatu XII liliom. Megj. 1705. RMK I, 1747); Vargyasi Dániel István életírásában (Erdély öröksége VII. 196); Bethlen Kata Önéletírásában (4, 51, 201, 220. stb.). — Vö. Tóth Szájrul szájra 360: „Kinek megvan a maga keresztje. Máté 10, 38: És aki fel nem veszi az ő keresztjét, és úgy nem követ engemet hátul, nem méltó énhozzám.” — A keresztviselésről másutt is szól az újszövetség (Marc 10, 21). A kereszt szimbóluma mögött a római igazságszolgáltatás gyakorlata, a keresztrefeszítés és a keresztre feszített Krisztus bibliai története áll. A kép megvan a zsidó irodalomban is. Vö. Zsoldos 41.</text><cit><quote>igy kel a keresztnek uttyán járni.</quote><bibl unit="line" from="18">TL.44</bibl></cit></note>