nego majorem.,

Type: TODO

Tagadom a főtételt, ti. a következtetés kiindulópontját. Az iskolai bölcseleti, teológiai disputákban, vitatkozásokban szokásos kifejezés. Tagadom a főtételt; a syllogismus első tétele (propositio maior). A második az altétel (propositio minor); harmadik a következmény (conclusio). A főtétel tagadása az okoskodás helyességének is tagadása. Mikes azt akarja ezzel kifejezni, hogy a skolasztikus nevelés, az arisztotelészi szillogizmus csődöt mond az élet gyakorlati követelményeivel szemben. Az országgyűlésen nem úgy okoskodnak, mint a jezsuita iskolában, ahol a praemissák vagy a conclusio elméleti cáfolatával eleget is tesznek a követelményeknek. Az életben tanács és emberfő kell, nem üres logika. (Ld. Zolnai NRH 1935, I, 369. — Uő. 1937, 53.) —Hasonlóképpen bírálja Goldoni is filozófiai tanulmányait, a rimini dominikánusoknál tanult skolasztikus, filozófiát (Emlékezései 16, 23. 1707).


XML data

<note type="critical annotation" subtype="TODO"><text>Tagadom a főtételt, ti. a következtetés kiindulópontját. Az iskolai bölcseleti, teológiai disputákban, vitatkozásokban szokásos kifejezés. Tagadom a főtételt; a syllogismus első tétele (propositio maior). A második az altétel (propositio minor); harmadik a következmény (conclusio). A főtétel tagadása az okoskodás helyességének is tagadása. Mikes azt akarja ezzel kifejezni, hogy a skolasztikus nevelés, az arisztotelészi szillogizmus csődöt mond az élet gyakorlati követelményeivel szemben. Az országgyűlésen nem úgy okoskodnak, mint a jezsuita iskolában, ahol a praemissák vagy a conclusio elméleti cáfolatával eleget is tesznek a követelményeknek. Az életben tanács és emberfő kell, nem üres logika. (Ld. Zolnai NRH 1935, I, 369. — Uő. 1937, 53.) —Hasonlóképpen bírálja Goldoni is filozófiai tanulmányait, a rimini dominikánusoknál tanult skolasztikus, filozófiát (Emlékezései 16, 23. 1707).</text><cit><quote>nego majorem.,</quote><bibl unit="line" from="74">TL.62</bibl></cit></note>