hogy ne mászot volna fel akerékre,.
Type: TODO
(Erdélyi, Sirisaka, Margalits.) A középkorból hagyományozott szerencsekerékre való célzás (állandóan forgó kerékhez voltak kötve pápák, császárok, királyok). Világi változás, szerencse, kerék, polconülés olyan fogalmak, melyek gyakran föltűnnek a Mikes-levelekben (32, 43, 55, 96, 97, 130, 166, 168, 170, 196. lev.). Bibliai, antik (pogány) elemekkel kevert szerencse-fogalma inkább középkori, mint reneszánsz profán szerencse-elméletre vall. Fortuna istenasszony a barokk korban újra az „Úr szolgálóleánya” lesz. A barokk történeti gondolkodásban a szerencse-kerék népszerűvé vált motívumát istenes tartalom (a gondviselés, az isteni rendelés és akarat) tölti meg. Ez a vonás jellemző Mikes gondolkodására is. Vö. még a 168. lev. jegyz.6.s.
XML data
<note type="critical annotation" subtype="TODO"><text>(Erdélyi, Sirisaka, Margalits.) A középkorból hagyományozott szerencsekerékre való célzás (állandóan forgó kerékhez voltak kötve pápák, császárok, királyok). Világi változás, szerencse, kerék, polconülés olyan fogalmak, melyek gyakran föltűnnek a Mikes-levelekben (32, 43, 55, 96, 97, 130, 166, 168, 170, 196. lev.). Bibliai, antik (pogány) elemekkel kevert szerencse-fogalma inkább középkori, mint reneszánsz profán szerencse-elméletre vall. Fortuna istenasszony a barokk korban újra az „Úr szolgálóleánya” lesz. A barokk történeti gondolkodásban a szerencse-kerék népszerűvé vált motívumát istenes tartalom (a gondviselés, az isteni rendelés és akarat) tölti meg. Ez a vonás jellemző Mikes gondolkodására is. Vö. még a 168. lev. jegyz.6.s.</text><cit><quote>hogy ne mászot volna fel akerékre,.</quote><bibl unit="line" from="33">TL.13</bibl></cit></note>